Lisäksi tutkintoon läiskäistiin "kevennyksien" lisäksi kandidaatintyö, joka ainakin omasta mielestäni oli poikkeuksellisen järkevä veto. Kandityön tekeminen vähentää dippatuskaa ja lievittää tyhjän paperin ongelmaa jopa siinä määrin, että uskon dippatöiden tekoaikojen vähenevän hieman 2-4 vuoden aikajänteellä. Vastapainoksi kandityö lisää jo valmiiksi ylitäyden tutkinnon työmäärää.
Satun itse kuulumaan 2005 fuksivuosikurssiin, jonka opintojen edistymistä seurattiin 3 vuoden ajan tutkinto-ohjelmittain. Oheinen motion chart sisältää tilastoja sisäänpääsyn vaikeudesta, tutkinto-ohjelmista ja referenssipisteen. Hämäävähkö hylkäysprosentti on yksinkertaisesti (1-sisäänpääsyprosenssi), joka on tehty siksi, että hylkäysprosenteissa suurin tarkoittaa kovinta koulutusohjelmaa. Tämä on harmoniassa sisäänpääsy- ja koepisteiden kanssa. Mittauspisteitä on vain yksi vuodessa, mutta juokseva päivämäärä alareunassa saa kivan kilpailufiiliksen aikaan, ja sitähän yliopisto-opiskelu pohjimmiltaan on: kilpajuoksi niille, jotka nuorena pärjäsivät matikassa paremmin kuin Hippo-kisoissa.
On your marks, get set, go!
Ainakin omasta mielestäni hieman permutoimalla voi nähdä, että TKK:n massa laahaa takana, ja muutamassa pienisisäänottoisessa ohjelmassa opinnot etenevät paremmin. On vaikea sanoa johtuuko eteneminen ohjelman pienuudesta (sosiaalinen tuki ja opetusresurssit parempia), vaikeammasta sisäänpääsystä (joka selkeästi korreloi) vaiko jostain muusta.
Käytetty data löytyy tästä Google Spreadsheetistä
Huomioita: Arkkitehtuurin ja maisema-arkkitehtuurin pisteet eivät ole samoja kuin muualla. Infon sisäänpääsyn vaikeus on vedetty hatusta, koska vertailupisteitä ei ole ja tilastojakin vaikea löytää. Mikäli jollakulla sattuisi olemaan TaiKin tai HSE:n vastaavia tilastoja, niin lisään ne mielelläni tähän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti